Sokat gondolkodtam, miről is szóljon az első blogbejegyzésem.
Akik ismerik a Vállalkozó Tanoda oldalát, olvashattak már tőlem publikációkat és tanulmányokat. Mostantól viszont egy külön blog is a rendelkezésemre áll. :-)
A mai bejegyzésemben arról szeretnék írni, mi az egyik legfontosabb teendő egy vállalkozás elindítása előtt. Most elsősorban azokhoz szeretnék szólni, akik legalább nagyjából tudják, hogy miben szeretnének vállalkozni, tehát milyen szakterületen.
Ha van egy szakma, amibe sok évnyi tanulást már "beleöltünk" (és gyakorlatot is szereztünk), akkor kézenfekvő, hogy ezen a területen szeretnénk valamihez kezdeni.
Ez lenne az első fontos lépés: minimum körvonalaznunk kell azt a területet, amelyen tevékenykedni szeretnénk.
Ez nagyon sokaknak teljesen adott, de bizony vannak olyanok is, akik egyik pillanatról a másikra hozzák meg (vagy meg kell hozniuk) azt a döntést, hogy vállalkozásba vágnák a fejszéjüket, és bizony nem mindig egyértelmű a számukra, mibe is kellene belekezdeniük.
Ha pl. valaki 6 éve az informatikában utazik, és mondjuk az eddigi munkahelyén rendszergazda volt, valószínű, hogy ezen területen próbál majd szerencsét, hiszen ehhez ért.
Azzal foglalkozzunk, amihez értünk.
Ma már nem lehet tudás és hozzáértés nélkül vállalkozni. Sokan azt mondják: oké, akkor most kiváltom a vállalkozóit, és holnaptól vállalkozó vagyok. Miben is? Mi fán terem ez az egész?
Gondosan terveznünk kell!
Rendben, tegyük fel, hogy a saját szakmánkban (ez lenne a logikus) szeretnénk vállalkozást indítani. No de mivel foglalkozzunk ezen belül? Mit áruljunk? Szolgáltatási palettánk?
Mindig az egyik legnehezebb dolog azt kitalálnunk, hogy egy adott szakmán belül mivel foglalkozzunk.
Olyannal, amire van kereslet, ami eladható lesz, és ne olyannal, amit senki sem csinál.
Nagyon csábítónak tűnhet valami egészen új dologgal előrukkolni. Olyannal, ami még nincsen, amivel senki sem foglalkozik. Én mindig azt javaslom az ügyfeleimnek, hogy az első vállalkozás felépítésénél a szakkmájukon belül valami olyasmivel foglalkozzanak, amire azért látnak példát a piacon.
pl. számítógépek szervizelése, weboldal készítés stb. (informatika)
Amivel többen is foglalkoznak, ráadásul viszonylag régóta, abban lehet pénz és perspektíva. Különben nem foglalkoznának vele. Különben az összes ilyen cég tönkremenne.
Ezzel természetesen nem azt akarom mondani, hogy nem lehet valami egészen új dologgal berobbanni a piacra, de ha ez az első vállalkozásunk, akkor legyünk óvatosak.
Bennem is mindig ott égett a vágy, hogy valami igazán újjal robbanjak be a piacra, de az első vállalkozásomnál ezt nem mertem volna megtenni. Így is fogalmazhatnám:ha nincs terünk a játékra (márpedig ha a megélhetésünk a most induló vállalkozástól függ, mert pl. kényszervállalkozók vagyunk, elbocsájtottak minket a munkahelyünkről, akkor nincs!), akkor az első cégünknél ne kisérletezzünk.
Konkurenciánk mindenhol lenne, ne féljünk tőlük! Egy kreatív vállalkozó nem fél a konkurenciától. Bízik saját magában és tudja, hogy mindig ki tud valami újat találni majd. Amikor kell, tudni fogja majd, hogyan csábítsa el az ügyfeleket a konkurenciától.
Nem beszélve arról, hogy ezek a marketing fogások könnyen megtanulhatók.
Bízzunk saját magunkban!
A piackutatás rengeteget segíthet nekünk abban, hogy kitaláljuk, hogy pl. az informatikán, vagy akár egy másik szakmán belül mivel is foglalkozzunk.
Fektessünk időt és energiát a piackutatásba!
Ehhez nem kell profinak lennünk. A munkaerőpiac mindig jelez számunkra: Mely szakmák divatosak? Milyen munkaerőre lenne igény? Mit keresnek az emberek ahhoz, hogy tovább léphessenek, vagy akár mi jelenthet számukra kiutat a munkanélküliségből? Melyek az aktuális problémák?
Rengeteg kérdést fel kell tennünk saját magunknak, és a különböző piacok jelzéseit értelmeznünk kell. A paickutatáshoz az internetet is segítségül kell hívnunk: elemezzünk statisztikákat, világítsuk át a konkurencia szolgáltatásait.
Kedvenc eszközöm ehhez a Google. Rengeteg mindenre választ kapunk belőle, csak meg kell tanulni "szakszerűen" keresni benne.
Ez az a munka, amibe bizony érdemes sok időt és energiát beleölni, mert akár a vállalkozásunk jövője is függhet tőle.
Én képes vagyok heteket tölteni ezzel, mirre pontosan körvonalazni tudom, hogy konkrétan mit szeretnék majd eladni, milyen plusz szolgáltatásiam lesznek majd...és a sort még folytathatnám.
A piackutatás abban is segít, hogy meghatározzuk célcsoportunkat.
Tudnunk kell, hogy kiknek kínáljuk majd a termékeinket, szolgáltatásainkat.
A következő bejegyzésembern erről írok majd.